CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, August 1, 2012

ramadhan 2012

Assalamualaikum kepada rakan2 sekalian....(^_^)
agak lama jgak aku tak menulis dalam blog nie... ntah kenapa la rasa macam rindu nak meluahkan perasaan dalam blog...huhuhu
ari nie da 12 hari kita sume sebagai umat Islam menyambut kedatangan bulan Ramadhan, bulan yang menjanjikan seribu satu pahala buat mereka2 yang beramal...bulan yang melatih kita dengan sifat sabar, sabar dalam pelbagai perkara... dan alhamdulillah, aku masih lagi bernafas pada hari ini untuk terus mengecapi nikmat ramadhan yang datang hanya setahun sekali... belum tentu juga untuk aku bertemu dengan ramadhan akan datang... hanya Allah yang Maha Mengetahui segalanya... tapi harap-harapnya ini bukanlah ramadhan yang terakhir bagi aku... penantian untuk menuju ramadhan akan datang memang terlalu jauh dan seakan-akan lama rasanya namun apa yang bakal terjadi sepanjang tempoh penantian tu tak ada sape yang tahu melainkan DIA...
bercerita tentang bulan ramadhan, dah tentu ramai manusia akan berlumba-lumba mengerjakan ibadah bagi merebut segala pahala yang ada kan?? yang jarang-jarang baca Al-Quran akan jadi seorang yang sangat rajin baca Quran, yang kadang-kadang solatnya tak terjaga akan terus terjaga bila datangnya bulan ramadhan... tipulah kalau apa yang aku cakapkan nie tak betul... alangkah bagusnya jika perubahan macam nie diteruskan walaupun bukannya dalam bulan ramadhan... aku pun bukannya bagus sangat sampaikan nak bercakap macam nie tapi selagi kesedaran tu masih ada dalam diri kita, tu bermakna yang hati kita masih belum mati... tak salah rasanya jika aku menulis nie selain untuk tatapan korang, aku mengingatkan diri aku sendiri jugak... sama-sama mengingati... (^_^)
tapi dalam kesibukan kita menambah pahala, ada jugak yang masih ditakuk yang lama... berpuasa hanya sekadar memenuhi tuntutan rukun Islam yang ketiga... kalau orang sibuk memenuhkan masjid untuk berterawih, ada jugak yang lebih suka dok melepak kat rumah sambil layan internet... bila diajak katanya penat... pada pemikiran aku apa lah yang nak berkira sangat dengan penat tu kalau nak dibandingkan dengan pahala yang kita kutip kerana Allah s.w.t... bukan setakat berterawih je, kena jugak baca Quran, buat kebajikan, jaga solat... banyakkan amalan2 sunat... kalau boleh dipraktikkan juga walaupun selepas bulan ramadhan...
walau bagaimana pun, aku doakan agar kita semua akan terus berubah ke arah kebaikan, ke jalan yang diredhai... amiiinnnnn.... akhir kata dari aku, selamat menjalani ibadah puasa kerana Allah s.w.t.... (^_^)


ceritakedaikopi : dalam bulan ramadhan, syaitan dan iblis sedang bercuti... yang menggantikan kerja-kerja
                          mereka ialah NAFSU... jadi, berhati-hatilah dengan NAFSU nie ye.... (^_^)

No comments:

Post a Comment